Otava-konserni osallistui Tukikummit Säätiön järjestämään #Steps4Tukikummit-kampanjaan keväällä 2025 tukeakseen henkilöstön työpäivän huokoistamista ja lisätäkseen liikuntaa työpäiviin. Liikkumalla kerättiin samalla rahaa hyvään tarkoitukseen.

#Steps4Tukikummit -kampanja alkoi 3. maaliskuuta ja päättyi Helsinki City Running Day -tapahtumaan 17. toukokuuta. Kampanjaan osallistui yli 5 000 työntekijää PwC:ltä, CapManista, Otava-konsernista, Aktiasta ja SAM Headhunting Finlandista. Kampanjaan sitoutuneet yritykset keräsivät yhteensä 150 000 euron tuen lapsille ja nuorille liikuttamalla työntekijöitään.

”Tämä kampanja on ollut meille merkityksellinen tapa tehdä hyvää. Samalla se on vahvistanut yhteisöllisyyttä ja tukenut työyhteisön hyvinvointia. Kampanja tukee vahvasti arvojamme”, Otava-konsernin toimitusjohtaja Alexander Lindholm sanoo.

”Kampanja on vahvistanut yhteisöllisyyttä ja tukenut työyhteisön hyvinvointia. Kampanja tukee vahvasti arvojamme.”

Konkreettista apua, joka estää syrjäytymistä

Tukikummit Säätiö tukee nuoria, jotka uhkaavat jäädä harrastustoiminnan ulkopuolelle perheen taloudellisen tilanteen vuoksi.

”Harrastaminen ei saisi olla ylellisyyttä, vaan jokaisen lapsen oikeus. Se tukee kasvua, tarjoaa turvallisuutta ja rakentaa itseluottamusta. Olen ylpeä siitä, että kampanja mahdollistaa tämän yhä useammalle yrityskumppaneiden tukemana”, Tukikummit Säätiön toimitusjohtaja Emilia Åberg sanoo.

Suomessa noin joka kymmenes lapsi elää perheessä, jossa tulot eivät riitä edes perustarpeisiin. Samalla harrastusten hinnat nousevat, mikä sulkee yhä useammat lapset toiminnan ulkopuolelle – vaikka harrastaminen on yksi tehokkaimmista keinoista ehkäistä syrjäytymistä.

Kun kilometrejä kertyy, työnteko tehostuu

Kaikki Otavan henkilöstön kampanjan aikana yhdessä kävellyt tai juostut kilometrit kirjattiin ChallengeRunner-järjestelmään. Otava-konserni lahjoitti jokaisesta liikutusta kilometristä neljä euroa Tukikummeille. Toiveena on, että työpäivän aikaisesta liikkumisesta tulisi pysyvä malli.

”Kävelin töihin, matkaa kertyi 15 kilometriä. Nyt jalat huutavat hoosiannaa, mutta tyytyväisyys on mielessä päällimmäisenä.”

Otavan innokkaimmat liikkujat kävelivät ja juoksivat kampanjan aikana yli 200 kilometriä. Kampanja sisälsi kaksi superviikkoa, joiden aikana oli mahdollista kerätä käveltyjä tai juostuja kilometrejä myös työmatkoilta.

”Kävelin töihin, matkaa kertyi 15 kilometriä. Nyt jalat huutavat hoosiannaa, mutta tyytyväisyys on mielessä päällimmäisenä”, kertoo Suomalaisen Kirjakaupan IT-johtaja Alexander Leppäkoski, joka käveli kampanjan ensimmäisen kuukauden aikana yli 130 kilometriä. Kaiken kaikkiaan Leppäkoski liikkui kampanjan aikana yhteensä 207 kilometriä.

Leppäkoski kokee, että hyväntekeväisyyden yhdistäminen henkilökohtaiseen terveyteen on erinomainen yhdistelmä.

”Liikunta vaikuttaa mielenterveyteen positiivisesti ja kilotkin karisevat.”

Kampanjan aikana Otavan henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua olympiajuoksija Harri Hännisen 10.4. pitämään Juokse paremmin -webinaariin, jossa Hänninen jakoi vinkkejä juoksutekniikasta, harjoittelusta ja valmistautumisesta. Leppäkoski piti webinaaria hyödyllisenä.

”Webinaari oli hyödyllinen ja mielenkiintoinen sekä rauhoittava, sillä Harrin mukaan yleensä juostaan liian kovaa. On hyvä tietää, että hiljaa juosten on parempi aloittaa.”

Hyvän asian puolesta liikkuminen motivoi työntekijöitä

Otava Oppimisen Markkinoinnin asiantuntija Heli Hujanen oli myös yksi #Steps4Tukikummit-tempaukseen osallistuneista. Kampanja veti häntä puoleensa muun muassa hyväntekeväisyyden vuoksi.

”Itse harrastan joukkueurheilua ja pidän tärkeänä, etteivät harrastukset saa olla varallisuudesta kiinni.”

Hujasen työmatka on pituudeltaan 20 kilometriä. Kampanjan ensimmäisellä superviikolla hän käveli töihin hieman pidempää reittiä.

”Juokseminen ei työmatkalla oikein onnistu, kun mukana pitäisi olla toimistovaatteet repun ja läppärin lisäksi. Liikun muutoin useamman kerran viikossa, ja nyt on saanut työpäiviinkin liikettä.”

Suurin osa Hujasen kulkemista kilometreistä koostui kävelystä. Hän kulki kampanjan aikana yhteensä 49 kilometriä.

”Motivaatiota riittää: samalla kun tekee itselle hyvää, voi tehdä hyvää Tukikummeille – molemmat hyötyvät.”

Myös Yritysasiakkuudet-yksikön avainasiakaspäällikkö Niko Vahtera kokee kampanjan hyvänä asiana. Hän liikkui kampanjan aikana yhteensä 63 kilometriä.

”Motivaatiota riittää: samalla kun tekee itselle hyvää, voi tehdä hyvää Tukikummeille – molemmat hyötyvät. Kampanjasta on pelkkää positiivista sanottavaa.”

Niko kuuluu Otavamedia B2B:n myyntitiimiin, jossa on kymmenkunta henkilöä. Koko B2B-porukkaan kuuluu noin nelisenkymmentä työntekijää. Vahteran mukaan väkeä saatiin motivoitua mukavasti liikkeelle.

”Tällaiseen matalan kynnyksen suoritukseen on helppo lähteä mukaan”, Vahtera toteaa.

Vahtera kertoo, että myyntitiimillä on niin kutsuttu kahvihetki kerran viikossa, jolloin vaihdetaan kuulumiset ja puhutaan työasioista. Hetki sopii kävelyyn lähistöllä tai etätöissä olevat voivat lähteä esimerkiksi koiran kanssa lenkille ja osallistua keskusteluun napit korvissa.

Liikkuvampi työkulttuuri jatkossakin

Vahtera toteaa, että kampanjan parasta antia olivat ulkoilmasta ja keskustan maisemista nauttiminen sekä kollektiivinen tekeminen.

”Matalasykkeisessä liikunnassa ajattelee asioita eri lailla ja ideoita syntyy. Happi virkistää kovalevyä ja työteho paranee. Lisäksi yhteisöllisyys on tärkeää: tulee juteltua sellaisenkin kollegan kanssa, jota on aikaisemmin vain tervehtinyt käytävällä.”

Vahtera toivoisi, että liikunnallinen työkulttuuri saisi jatkoa.

”Ulkoa sisälle tullessa on kaikin puolin fressimpi kuin lähtiessä. Liike tekee kaikille hyvää ja työnteko paranee. Olisi mahtavaa, jos tästä tulisi pysyvä malli. Sitä paitsi se voisi innostaa liikkumaan entistä enemmän vapaa-ajallakin.”

#Steps4Tukikummit-kampanja

    • Tukikummit Säätiön järjestämä #Steps4Tukikummit-kampanja toteutettiin 3.3.–17.5.2025.

    • Kampanjaan osallistui yli 5 000 työntekijää PwC:ltä, CapManista, Otava-konsernista, Aktiasta ja SAM Headhunting Finlandista.

    • Tukikummit on Presidentti Sauli Niinistön, Hjallis Harkimon, Sari Baldaufin, Björn Wahlroosin ja emerituspiispa Eero Huovisen vuonna 2007 perustama säätiö.

    • Tukikummit Säätiö tukee lapsia ja nuoria, jotka ovat vaarassa syrjäytyä perheidensä taloudellisen tilanteen vuoksi.

    • Säätiö jakaa apua vähävaraisten lasten ja nuorten erilaisiin tarpeisiin, kuten harrastuskustannuksiin. Kerätyt eurot menevät lyhentämättöminä lapsille ja nuorille Kirkon diakoniarahaston kautta.
    • Lue lisää: tukikummit.fi

 

Siirry takaisin sivun alkuun